روزنوشته‌های من

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

این مطلب در واقع لینکی هست به سایت :http://www.shabanali.com/ms/?p=2010

بهترست که ما تمام نکات یک موضوع را برای دانش آموز باز کنیم یا به خودش نحوه ی تفکر را یاد بدهیم تا تمام نکات را به دست آورد و شاید به موضوعات جدیدی هم برسد و شجاعت علمی پیدا کند؟


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۲ ، ۲۳:۲۰

با خودم می گویم اگر عاشورا بود من هم می رفتم و از امامم دفاع می کردم و من هم شهید می شدم و ...


ولی الآن که فکرش را می کنم می بینم خیلی هم به این راحتی ها نیست.مگر آن کسانی که رفتند در خانه هایشان و حسین (ع) را یاری 

نکردند شیعه و مسلمان نبودند .مگر نمی دانستند که که حسین(ع) ،نوه ی رسول خدا(ص)ست؟

مثل این که این تصمیم با حسین(ع) ماندن کار ساده ای نیست  و قطعا هم چنین نبوده  که فقط 72 الی 100 نفر با او تا آخرین لحظات ماندند.


واقعا واقعا اگر الآن عاشورا بود و می دانستید به بد ترین حالت کشته  می شوید ،خانوادتان اسیر می شوند و ...به سپاه حسین(ع)می رفتید یا شما هم در خانه ی خود می نشستید و مثل بعضی ها  در خانه می ماندید و تظاهر به بی طرفی کرده و از خدا می خواستید حسین(ع) را یاری کند (بوده اند این افراد !به کتاب قیام حسین(ع) نوشته شید جعفر شهیدی مراجعه کنید.)یا اصلا به سپاه یزید می رفتید؟

خودم جوابی ندارم .نمی دانم.


پ.ن:خواندنی است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۲ ، ۱۲:۵۶



یک سوال از شما می پرسم فرمول های فیزیکی که در دبیرستان  به ما تدریس می شوند از کجا می آیند؟

سر کلاس حتما شنیدین که یه سری آزمایش انجام میدن و بعد بین کمیت ها رابطه پیدا میشه و بهش میگیم فرمول.غیر از اینه؟(دقت کنید در سطح دبیرستان رو میگم نه مثلا فرمول انیشتین رو!)

مثلا میان آب رو حرارت میدن میبینن اگر فلان ژول گرما بش بدیم درجه حرارتش 3 تا اومد بالا، دو فلان ژول دادیم درجه حرارت6 تا اومد بالا، پس احتمالارابطه مستقیم هست  بین گرمای داده شده و تغییر درجه حرارت و آزمایشات مختلف اجرا می کنن تا این تایید بشه و بعد اون رو به صورت یه فرمول بر حسب کمیت ها ارایه می کنن.

خوب حتما دقت کردین که جان مایه بسیاری از این فرمول ها و تقریبا صددرصد اون هاییشون که به ما تدریس میشن آزمایشه.

پس اگر بخوایم آموزشش بدیم تا مفهوم برای دانش آموز جا بیفته باید اون رو در همین مسیر قرار بدیم تا بفهمه این فرمول ها از کره مریخ نیومدن،خودش میتونه رابطه ها رو بیابه،جرات علمی پیدا می کنه،بهتر درک می کنه ،چیزای دیگه رو آزمایش میکنه،...


حالا مقایسه کنید روش دانشمندان رو با اونچه که ما یاد میگیریم.


معلم:بچه ها این فرمول رو برای گرانش بنویسید که نیروی گرانشی رو بین دو جسم برای شما بدست میاره.

$^&$&%^&%&(فرمول!!!!!)

بچه ها دقت کنین واحد % درین فرمول #$#%هست که 4 بار تو امتحان نهایی مطرح شده .

خوب حالا جسمی با $ جرم و شعاع ^ و چگالی $ جسمی با جرم & ....

دانش آموز:آقا دو برابر میشه؟؟؟

معلم:آفرین تو یه دانشمندی!(جاگذاری درست در فرمول + دقت در محاسبات = دانشمند بودن!)بچه ها ازش یاد بگیرین چه درس خونه!

خوب، توی کنکور بیش تر به شما تست مقایسه ای میدن مثلا اگر جرم کره ای دوبرابر و شعاعش 2#$@$برابر بشه اونوقت نیروی گرانشی چند برابر نیروی گرانشی  کره ای که شعاعش # برابر کره اول و جرمش &* برابر کره ی اول هست نسبت به یه جسم & گرمی هست در حالتی که...؟

دانش آموزان:!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

معلم :برای حل به نکته تستی روبه رو دقت کنید.........(و بقیه ماجرا)

دقت کردین اول فرمول یعنی نتیجه ی آزمایش رو به دانش آموز میدیم و بعدش آزمایش های دانشمندان رو میاریم میگیم تو این آزمایش باید چه عددی به دست بیاد(انگار طبیعت از فرمول پیروی می کنه ،نه فرمول از طبیعت!!!) و بعدش چند تا مثال تو هم تو هم و نکته تستی دار با محاسبات سخت میاریم و...

من به این میگم تدریس به صورت برعکس چون به جای این که از آزمایش به فرمول برسیم از فرمول به نتیجه آزمایش می رسیم.


دیگه چیزی نمی گم .روش فکر کنید و اگر فکر می کنید که من اشتباه می گم ، نظر خودتون رو بنویسین.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۲ ، ۰۱:۳۲